Buah Jambu exotic!

Tetibe tringat zaman kecik2..aku rse aku antra org paling brtuah y dapt mnikmati zaman kecikku di kampung halaman. Banyak bende y aku x pernah jumpe skrg, wujud pada zaman kecil ku..antarnya buah2 jambu ni..Exotic sgt. mungkin ade di antra kalian y x pernah kenal pun buah2 ni..


1.  Jambu Susu



Pokok dy tinggi!sush nk amik buah ni.
ingat dulu kne kait buah ni gne buluh y pnjg ,x pun tggu dy gugur kt blakg umah tu.

haa nie lah hasil kutipan dri ladg..
(ni tipu bukn aku kutip,sources dri google)

perghhh complete kalau cicah dgn sambil kicap nie,..*terliur pulak
rasa dy masam2 skit.tpi klu dpt y manis bertuah la..texture dy sgat lembut!
n bau dy sedap sgat..

2. Jambu keling / ball

dulu kecik2 suke petik putik jambu ball ni buat blusher main makeup2..kihkih

waktu darjah 3dulu, lepas balik tusyen english hri sabtu, aku n d geng slalu gi umah embah Shitah panjat pokok jambu ball ni..
"Assalamualaikum" bagi salam ramai2..comel sangat!
aku, Hadi , Apis antara org y akn panjat..shue, nurul, lina,seha tunggu kt bawah tadah baju u sambut jambu..
terer kan ak?
tpi kdag2 trsalah baling, makan kepala la jwabnye..hehe

texture dy same mcm jmbu susu tdi.cume dy lebih manis n rse dy lain cket..
bau dy pun sedap n wrne dy merah attractive!


3. Jambu Mawar

haa nama pun jmbu mawar, bau dy wangi mcm bunga mawar tau!sumpa x tipu..
dulu pokok ni ade kt depn umah, pastu bapak ak tebang sebb semak katenye..
ni rupe isi buah jambu mawar..klu makin kuning buah tu, makin manis rasa dy..
texture dy rapuh2 n of course lah sedp..
.........................................................

Buah2 ni macam susah j nak jumpe zaman sekarg.biasa lah zaman dah moden, pokok2 banyak dh ditebang u membuat pembangunan. Tapi buah2 ni mengingatkan balik memori zaman kecik2 dulu dan mnjdi bukti persabatn ak dan kawan2 di kampung halaman :)


embah : (nenek bahasa jawa)







Comments

  1. nama aku la..ko meme dri dulu smpai skunk xberubah mcm laki.nice memory beb

    ReplyDelete
  2. haha..mana ade, skrg ak dh jdi prempuan lah..
    y

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts